Suomalaisvapaaottelija Omran Chaaban allekirjoitti keväällä pitkän sopimuksen Professional Fighters Leaguen kanssa.
Omran Chaaban allekirjoitti keväällä 2026 sopimuksen jenkkipromootio PFL:ään, jota pidetään UFC:n jälkeen maailman toiseksi isoimpana organisaationa. Chaaban kertoo olevansa sopimukseen erittäin tyytyväinen ja sen kattavan useamman ottelun.
– En voi sanoa tarkkaan, mutta se on pidempi soppari. Ei niin pitkä, että olisin siellä joku viisi vuotta, mutta se on monen matsin soppari, Chaaban kertoo.
Chaabanilla ja hänen tiimillään oli alkuvuodesta ison mietinnän paikka, sillä tähtiottelija kertoo FinnFighting.comille, että tarjolla oli myös paikka suositussa UFC:n ohjelmassa.
– Mulla oli PFL:n kanssa aika pitkät puheet ennen kun mä allekirjoitin sopimuksen, koska mulle tarjottiin paikkaa Dana White Contender Seriesiin kesällä. Mun piti miettiä tarkkaan ja päätin sitten, että haluan mennä PFL:ään. Se on paljon parempi soppari ja haluan tehdä tästä mun oman tien. Kukaan ei ole tehnyt sitä, mitä mä oon tehnyt ja haluan tehdä ihan eri tavalla, mitä on totuttu näkemään. PFL on huippuorganisaatio ja nyt mun eka tavoite on ottaa se haltuun, Chaaban toteaa innoissaan.
Dana White Contender Seriesissä UFC-pomo Dana White tarjoaa näytönpaikkoja lupaaville ottelijoille ja heillä on mahdollisuus napata itselleen sopimus UFC:hen.
UFC ei kiinnosta tällä hetkellä
Monelle vapaaottelijalle UFC on ultimaattinen tavoite numero yksi ja sinne ollaan valmiita menemään minimaalisillakin korvauksilla. Chaabania tällainen ei kuitenkaan kiinnosta, vaan hän haluaa rakentaa oman polkunsa eri tavalla.
– Oon tosi happy, että mä oon PFL:ssä. Kuten sanoin, mulla oli mahdollisuus mennä Dana White Contender Seriesiin, mutta mua ei yhtään kiinnosta otella siellä. Mä tiedän että se voi olla esimerkiksi Suomen medialle iso juttu, mutta mä haluan rakentaa mun oman tien.
Chaaban kertoo, että hän olisi toki tulevaisuudessa valmis ottelemaan UFC:ssä, mikäli eteen tulisi oikeasti kiinnostava sopimustarjous. Niin sanotulla rivimiehen sopimuksella hän ei kuitenkaan aio sinne mennä.
– Moni on valmis menemään UFC:hen vaikka ilmaiseksi, kunhan vaan pääsee sinne. Mutta ollaan rehellisiä, ei noilla alun matseilla elä. Jos mä olisin tehnyt UFC-sopparin, mä asuisin vieläkin salilla. Jos otteluista saa sen kymppitonnin, niin kaikkien kulujen jälkeen sillä ei maksa edes parin kuukauden kahveja, Chaaban kertoo.
Chaabanin tavoite on olla maailman paras ja hän haluaa näyttää, että tuon tavoitteen saavuttamiseen voi olla muitakin reittejä, kuin mitä useimmat ottelijat yrittävät. Chaaban kertoo tietävänsä mihin pystyy ja toteaa, että jos häntä joskus tulevaisuudessa kiinnostaa UFC, niin se on sitten sen hetken asia. Tällä hetkellä hän kuitenkin keskittyy täysillä PFL:ään ja kehittymään maailman parhaaksi ottelijaksi. Se on se, mikä motivoi häntä joka päivä eteenpäin.
Mikäli UFC tarjoaisi juuri nyt Chaabanille sopimusta, ei siirtyminen organisaatioiden välillä olisi sopimusteknisesti kovin yksinkertaista.
– Kaikki on tietenkin neuvoteltavissa, mutta sanotaan näin, että jos sä olet PFL-ukko, niin sä olet niiden kanssa locked in.
Suomen kamppailuskenen tulevaisuus näyttää lupaavalta
Omran Chaaban on päässyt seuraamaan Suomen kamppailubuumin kehittymistä aitiopaikalta ja uskoo, että homma kasvaa vielä nykyistäkin isommaksi. Hän käyttää esimerkkeinä Puolaa ja Saksaa, joissa toimii tällä hetkellä Euroopan tasolla jättiorganisaatiot KSW ja Oktagon. Chaabanin mukaan Suomessa ollaan menossa kovaa vauhtia samaan suuntaan ja hän pitää erittäin realistisena sitä, että lähitulevaisuudessa PFL saapuu Suomeen.
– Kyllä mä uskon, että PFL tulee Suomeen ja mä tulen olemaan main event. Todennäköisesti siinä otellaan jostain tittelistä ja se tulee olemaan Helsingissä tai Tampereella. Haluaisin, että se on Helsingissä, koska se on mun kotikaupunki, Chaaban speksailee.
Haastatteluhetkellä Chaaban oli valmistautumassa kommentaattorin hommaan Beazt Fight Nightissa Tallinnassa ja hän pitääkin erittäin hyvänä asiana sitä, että promootioiden välillä on Suomessa kilpailua. Chaabanin mukaan kova kilpailutilanne sataa sekä katsojien että ottelijoiden laariin.
– Täällä Beaztissakin kaikki on hoidettu niin hyvin. Tää on todella ammattimaista. Se miten Eemil Ordell (Beazt-promoottori) on hoitanut asioita täällä, niin oikeasti todella impressive work. Mä oon todella yllättynyt hyvällä tavalla.
Beazt Fight Nightissa nähtiin 12 erittäin kovaa ja tasokasta ottelua ja lisäksi yksi niin sanottu show-ottelu Aleksi Valavuoren ja Kalle Palanderin välillä. Chaabanin mielestä show-ottelut ovat sopivissa määrin toteutettuna lajille eduksi.
– Mun mielestä noita on hyvä olla tietty määrä, ei liikaa. Tommoset myy ja tää on bisnestä kummiskin. Kyllä tommosia tarvitaan, ei nyt liikaa, mutta jos yhden tai kaksi pistää korttiin niin ei se nyt mitään haittaa tee. Ilman niitä, olisi tosi vaikeaa saada näkyvyyttä näille urheilijoille, joita ihmiset ei tiedä. Että vaikka ihmiset sanoo, että ei ei, miksi nää ottelee tää on ihan p*skaa, niin tätähän te haluatte. Te puhutte niistä, ja se on parasta.
Kyseinen Valavuoren ja Palanderin välinen show-ottelu päättyi toisessa erässä, kun Palander tyrmäsi Valavuoren.
Katso myös: Omran Chaaban vihjailee seuraavasta ottelustaan – “Iso step up tiedossa”
Ottelijat: Omran Chaaban




